Rodzaje wtyczek w samochodach elektrycznych

Wątpliwości, które pojawiają się podczas planowania wzbogacenia naszej floty o pojazd elektromobilny, zazwyczaj oscylują wokół dwóch pytań. Pierwsze z nich dotyczy zasięgu samochodu. Drugie – rodzajów wtyczek oraz końcówek, za pomocą których naładujemy nasz pojazd. Bardzo chcielibyśmy uniknąć sytuacji, w której znajdując się na drugim końcu Polski okaże się, że wtyczka nie pasuje. Uspokajamy – taka sytuacja nie będzie mieć miejsc z dwóch powodów: kompatybilności stacji ładowania SOLA ze wszystkimi rozwiązaniami, oraz uznaniem wtyczki typu 2 za oficjalny standard w Unii Europejskiej.

 

Na wstępie warto podkreślić, że rozróżniamy dwa sposoby ładowania pojazdu elektrycznego: ładowanie prądem zmiennym (AC) oraz prądem stałym (DC). W przypadku prądu zmiennego, mówimy z reguły o długim, kilkugodzinnym ładowaniu. Prąd stały to tzw. ładowanie szybkie.

 
 

 

 

1. Type 1 / CCS Combo 1

 

Wtyczka przeznaczona dla samochodów rynku amerykańskiego. Klasyczna wtyczka typu pierwszego służy do ładowania samochodu prądem przemiennym (AC) jedno- lub dwufazowym z mocą do 19 kW.

 

Odmiana CCS Combo 1 służy do ładowania pojazdu prądem stałym (DC). Jak wspomnieliśmy wyżej, jest to rodzaj szybkiego ładowania z mocą do 125 kW.

 

Typ 1 służy do ładowania samochodów dedykowanych rynkowi amerykańskiemu, więc chociaż wśród pojazdów zasilanych tą wtyczką znajdują się te produkcji niemieckiej (BMW i3) lub japońskiej (Nissan Leaf), warto pamiętać, że te same modele przeznaczone na rynek europejski będą posiadać wtyczkę…

 
 

 

 

Typ 1

CCS Combo 1

2. Type 2 / CCS Combo 2

 

W 2013 roku Unia Europejska uznała wtyczkę typu drugiego za oficjalną w krajach wspólnoty.

Podobnie, jak w szerzej opisywanym typie pierwszym, elektromobilny kierowca ma do wyboru dwa rodzaje ładowania: prąd przemienny (klasyczna wtyczka Type 2) lub prąd stały (wersja z dodatkowymi pinami do szybkiego ładowania: CCS Combo 2).

Ładowanie prądem przemiennym odbywa się z mocą 22 kW, zaś ładowanie szybkie pozwala na uzyskanie aż 125 kW mocy.

 

Wtyczka pasuje do wszystkich samochodów wyprodukowanych w Europie oraz tych wyprodukowanych w innych krajach, ale przeznaczonych na europejski rynek (włączając Teslę). Jest najpowszechniejszym rozwiązaniem na rynku elektromobilności.

 
 

 

 

Typ 2

CCS Combo 2

3. CHAdeMO

 

Wtyczka, która pochodzi z krajów azjatyckich. Od wymienionych wyżej rozwiązań wyróżnia ją to, że umożliwia ładowanie wyłącznie prądem stałym z mocą do około 60 kW. Stała się bardzo popularna dzięki Nissanowi, a konkretnie modelowi Leaf, który jednak – jak wspomnieliśmy – obecnie już wyposażony jest w końcówkę typu 2.

 

Wspominamy o niej ze względu na ciekawostkę – jeszcze niedawno użytkownicy Nissana Leafa i Nissana e-NV200 mogli w naszym kraju korzystać z niej darmowo. Dziś jest wypierana przez Typ 2 co nie oznacza, że pozyskując japoński samochód np. z rynku wtórnego, nie trafimy na takie rozwiązanie. Uspokajamy, SOLA gwarantuje dostępność wszystkich rozwiązań.

 
 

 

 

CHADeMO